Kansen zien in een veranderende markt


Het hotel/congrescentrum was schitterend gelegen, midden in de bossen van de Veluwe. In de loop van de jaren had het hotel een uitstekende naam opgebouwd. Qua prijsstelling waren ze duurder dan concurrende congrescentra in de omgeving maar de kwaliteit van dienstverlening was bijzonder goed. Jaap Bos was zo’n 25 jaar geleden gestart met zijn hotel en was erg trots op datgene dat hij bereikt had. Het laatste jaar liepen de zaken echter wat minder dan Jaap lief was. De bedrijvenklanten werden kritischer, door de economische teruggang liep het aantal boekingen flink terug en een aantal meerjarencontracten met grote bedrijven werden niet meer verlengd. Jaap vond het mooi geweest. Had jarenlang keihard gewerkt. Nu was het tijd voor een ander om de kar te trekken. Zijn zoon Jos, die al een aantal jaren in het hotel werkzaam was had daarom een half jaar geleden de zaak overgenomen. Voor Jaap was het tijd om te relaxen en eindelijk eens de nodige aandacht te geven aan de kleinkinderen. Voor Jos braken er spannende tijden aan.

Economisch gezien zat het Jos niet echt mee en de vooruitzichten waren er niet naar dat daar op korte termijn verandering in zou komen. Zijn bedrijvenmarkt stortte helemaal in, de bezettingsgraad liep bijna met de dag terug en de omzet kelderde met maar liefst 60% in een half jaar tijd. Hij moest wat doen wilde hij overleven. Jos was een echte ondernemer en in staat om afstand te nemen van de dagelijkse sores. Hij concludeerde dat hij, los van enkele prijsacties en een behoorlijke kostenreductie, weinig invloed zou kunnen uitoefenen op de slechte bedrijvenmarkt. Hij verlegde zijn blik buiten de markt die pa 25 jaar lang  had bewerkt en kwam na een grondige analyse tot de volgende conclusies:
1. Er was minder geld te besteden maar mensen bleven spenderen aan luxe goederen en diensten
2. De bedrijvenmarkt liet het afweten in zijn hotel/congrescentrum maar de nieuwe golfclub in de regio had binnen no time maar liefst 1400 leden waarvan 200 bedrijvenleden
3. De eigen regio was de laatste 10 jaar behoorlijk vergrijsd, het aantal niet werkende bewoners nam toe en behoorde tot de categorie ‘dik boven modaal’
4. Een aantal zalen in het congrescentrum werd nauwelijks meer gebruikt en het aanwezige zwembad en de sauna werden slechts sporadisch door de hotelgasten bezocht

Jos zag twee nieuwe markten. De ‘relatiemarketingmarkt’ en de ‘levensgenietersmarkt’ zoals hij ze noemde. Vier zalen werden omgebouwd tot een beautycentre dat gerund ging worden door een partner in business die mee-investeerde. Voor de ‘levensgenietersmarkt’ werden er diverse arrangementen samengesteld. Lekker eten, je laten verwennen in het beautycentre en een partijtje golf op de nabijgelegen golfclub waren de ingrediĆ«nten. Voor de relatiemarketingmarkt werd een vergelijkbaar arrangement samengesteld in combinatie met een kort seminar over ‘leiderschap’ waar een aantal toppresentatoren aan meewerkten. De nieuwe formules sloegen aan. Via de relatiemarketingmarkt gaf het ook een nieuwe impuls aan de bestaande bedrijvenmarkt van het hotel. Visie, lef en buiten de bestaand kaders durven denken en doen zorgden uiteindelijk weer voor een gezonde bedrijfsvoering met een goed rendement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten