Wat een fantastische wedstrijd. Wat een spanning en een passie. Pieter had genoten en zag tot zijn grote vreugde PSV, al jaren zijn club, wederom landskampioen worden. De klant die Pieter als lid van de businessclub had meegenomen was zo niet nog enthousiaster dan Pieter. Dat ie dat nog eens zou meemaken. Het aanwezig zijn bij een echte kampioenswedstrijd. Vroeger had ie zelf nog gevoetbald bij PSV. Hij was zeer getalenteerd maar de echte top zat er helaas niet in.
De kampioensborrel werd een groot succes. Een goed buffet, de gemoedelijke Brabantse sfeer en de aanwezige band zorgden ervoor dat de mensen lang bleven hangen. De klant van Pieter, directeur van een groot architectenbureau, had het prima naar zijn zin. Kwam tijdens de borrel in contact met vele bedrijven. Had een stevige discussie met een aannemer over de nieuwe trends in de utiliteitsbouw en deed leuke zakelijke contacten op.
Drie weken later belde de klant Pieter om hem nog eens te bedanken voor die fantastische middag. Naast een geweldige wedstrijd had hij ook nog eens een aantal interessante afspraken overgehouden aan de contacten opgedaan in de businessclub.
‘Je bent wie je kent’. Een gevleugelde uitspraak wanneer het gaat over netwerken. Netwerken wordt steeds belangrijker om aan nieuwe contacten te komen. Netwerken werkt echter alleen maar wanneer je een eigen passie combineert met het opdoen van nieuwe contacten.
Wie kent niet die netwerkbijeenkomsten waar jonge adviseurs, assistent accountants en andere zakenlui geforceerd visitekaartjes aan het verzamelen zijn. Omdat netwerken ‘bij de job hoort’. Om dat ze moeten van de baas. Vreselijk toch?
Netwerken kan via relatiemarketing bijeenkomsten (van jezelf of van een klant), seminars, sportevenementen of businessclubs. Netwerken om te netwerken werkt niet. Doe die dingen die jezelf leuk vindt, houd oren en ogen open en dan zijn nieuwe contacten die zakelijk interessant zijn, een automatisch gevolg.
Paul Schmidt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten