‘Wat een flair heeft die man toch’ zeiden de collega’s van Peter nadat deze door de directeur Sales tot ‘verkoper van het jaar’ was uitgeroepen binnen zijn bedrijf. Bewondering alom. In slechts 3 jaar tijd was Peter in staat geweest om door te groeien van juniorverkoper naar topverkoper.
Als geen ander boorde hij nieuwe contacten aan en haalde hij nieuwe opdrachten binnen. Zijn contacten verkreeg Peter met name door zijn netwerk activiteiten. Hij was een fanatieke golfer, zat in het bestuur van de carnavalsvereniging en was lid van de medezeggenschapsraad op de school van zijn zoon. Hij kende dan ook alles en iedereen. Bovendien had hij de gave om van contact naar contract te komen. Die gave kenmerkte zich door oren en ogen altijd wijd open te houden, een grenzeloos enthousiasme ten toon te spreiden en het tonen van échte interesse voor zijn klanten en hun behoeften. Peter vermeldde in zijn Iphone alle bijzonderheden van zijn klanten. Zoals hobby’s, gezinssituatie, persoonlijke eigenschappen, ontwikkelingen in het bedrijf, beslissers en beïnvloeders, et cetera. Klanten waren alles voor Peter. Alleen aan administratie had hij een broertje dood. Tijdens de uitreiking van de prijs voor de ‘verkoper van het jaar’ noemde zijn directeur hem een voorbeeld voor de gehele verkoop afdeling.
Natuurlijk moet je trots en zuinig zijn op dit soort verkopers want die zijn schaars gezaaid. Maar is dit nu echt ‘de ideale verkoper’? Wat Peter als geen ander kan is deuren openbreken en eerste opdrachten binnenhalen. De vraag is echter of de klanten van Peter over 2 jaar nog steeds klant van zijn bedrijf zijn. Want binnenhalen van klanten kan Peter wel. Maar is het ook de man die de relatie verder verdiept en uitbouwt? Dat moet nog blijken omdat ‘deurenopenbrekers’ niet altijd de beste relatiemanagers blijken te zijn. De notities in de Iphone van Peter zijn handig. Beter zou zijn wanneer Peter al deze gegevens dagelijks zou invoeren in het CRM systeem. Zodat ook zijn teamleden de beschikking hebben over alle informatie van de klant. Want wanneer Peter er even niet is of van baan verandert zijn de klantgegevens niet meer aanwezig.
Paul Schmidt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten